„Maxima LT“ pirkėjų išlaidų indeksas: gruodis ramesnis nei planuota, metų pradžia – štilis
2015 m. sausio 14 d.
Grįžti į sąrašą

Pasidalink:

Prekybos tinklo „Maxima“ duomenimis, šalies gyventojų vartojimas praėjusių metų pabaigoje buvo toks pats kaip ir 2013 metais – gruodžio mėnesį „Maxima“ pirkėjų išlaidų indeksas (MPI) siekė 1,02 žymą. 2 proc. vartotojų išlaidų augimas buvo kiek mažesnis nei tikėtasi po aktyvaus lapkričio. Rami ir naujųjų metų pradžia – gyventojai dar vartoja iki euro įsigytus ilgiau galiojančius maisto produktus.

„Gruodžio mėnesį gyventojų nuotaikoms įtakos turėjo artėjantis euro įvedimas – didesnius pirkinius jie atidėjo šventėms. Aktyviau pirkta tik per pačias šventines dienas, kai prekyba suaktyvėjo maždaug 5 procentais. Pastebėta, kad pagal prekių kiekį gruodį pirkta nežymiai daugiau nei 2013 m. tuo pačiu periodu, tačiau riktasi kokybiškesnės ir šiek tiek brangesnės prekes. Galvojame, kad įtakos gruodžio mėnesio rezultatams turėjo ir pastebimas pirkėjų srauto iš Rusijos bei Baltarusijos sumažėjimas“, – sako bendrovės „Maxima LT“, UAB generalinis direktorius Žydrūnas Valkeris.

„Maxima“ vadovo teigimu, taupymo tendencija buvo itin juntama jau nuo praėjusių metų vasaros, oficialiai paskelbus apie nacionalinės valiutos pokyčius šalyje, tačiau prognozės, kad per šventes pirkėjai kuriam laikui sušvelnins taupymo režimą ir leis sau daugiau, pasitvirtino.

Gruodžio mėnesį augo šviežios mėsos ir konditerijos, stabilūs išliko žuvies bei jos produktų, mėsos gaminių pardavimai. Visus metus augę vaisių ir daržovių pardavimai, vertinant viso gruodžio rezultatus, šiek tiek stabtelėjo. Gruodį sparčiau augo ir karštų gėrimų – arbatos, kavos, prieskoninės bakalėjos, taip pat gėlių, buitinės chemijos, kitų namų ir automobilių prekių, avalynės bei galanterijos pardavimai.

O štai šie metai prasidėjo vartojimo štiliu. Pirmosiomis sausio dienomis akivaizdžiai vartojama iš anksto, dar praėjusių metų paskutinėmis dienomis įsigytus, ilgai galiojančius maisto produktus ir dažniau perkamos tik būtiniausios prekės bei šviežio maisto produktai. Per pirmąsias 12 šių metų dienų, palyginus su 2014 metų tuo pačiu periodu, kiekiniai pardavimai yra sumenkę maždaug 4,8 proc. Tam įtakos turi pasikeitusi valiuta ir sumaišties pereinamuoju laikotarpiu įnešantis atsiskaitymas tiek litais, tiek ir eurais. Vartodami anksčiau įsigytus ilgo galiojimo produktus pirkėjai išvengia dažnų vizitų į parduotuves.

Panašios tendencijos po euro įvedimo buvo užfiksuotos ir Estijoje. Ten prekyba, įvedus naująją valiutą kiek suaktyvėjo tik kovą.
Šiuo metu „Maxima“ prekybos tinklui priklauso 229 „Maxima“ parduotuvės Lietuvoje, kasdien jose apsiperka daugiau nei 0,5 mln. pirkėjų.

Apie MPI:
„Maxima LT“ pirkėjų indeksas rodo, kaip kito vartojimas atitinkamą mėnesį, lyginant su tuo pačiu mėnesiu praėjusiais metais. Jei gautas indeksas yra 1, tai vidutinės pirkėjo išlaidos nepakito, jei jis viršija 1 – pirkėjo išlaidos šiais metais augo, o jei indeksas yra mažesnis negu 1 – vidutinės pirkėjų išlaidos mažėjo. Šį nuosekliais stebėjimais ir matematiniais skaičiavimais pagrįstą „Maxima LT“ pirkėjų indeksą (MPI), bendrovė sukūrė prieš kelerius metus, kad pasitelktų jį pirkėjų vartojimo pokyčiams matuoti.

„Maxima LT“ jau skelbė, kad ženklaus pirkėjų išlaidų didėjimo prieš euro įvedimą neprognozuoja ir visų metų tendencijos. Remiantis „Maxima LT“ pirkėjų indeksu (MPI), vartojimas šių metų pradžioje buvo aktyvesnis nei praėjusiais metais. Didesnį vartojimą balandžio mėnesį tradiciškai lėmė pasirengimas Velykų šventei, o vėliau vartojimas kiek traukėsi. Tai labiausiai lėmė besikeičiantys orai: vasaros viduryje atšilus, liepą ir rugpjūtį vartojimo indeksas vėl kilo. Rugsėjį MPI vertė sumenko ir siekė 0,99.


MPI Sausis Vasaris Kovas Balandis Gegužė Birželis Liepa Rugpjūtis Rugsėjis Spalis Lapkritis Gruodis
2013 m. 0,98 0,95 1,08 0,96 1,09 1,07 1,09 1,07 1,09 1,08 1,06 1,02
2014 m. 1,07 1,07 1,00 1,14 1,04 1,00 1,01 1,04 0,99 1,01 1,04 1,02

Pasidalink: