MAXIMA vadovas: rugpjūtį dauguma lietuvių atostogavo ir vartojo mažiau
2015 m. rugsėjo 09 d.
Grįžti į sąrašą

Pasidalink:

Prekybos tinklo MAXIMA duomenimis, po vartojimo suaktyvėjimo liepos mėnesį, vasaros pabaiga šiemet prekybininkams buvo kiek ramesnė – vartojimo lygis rugpjūtį buvo toks pat kaip ir praėjusių metų tuo pačiu periodu. Po intensyvios liepos, vartojimo smuktelėjimą vasaros pabaigoje galėjo lemti atostogų sezonas – didžioji dalis lietuvių šiuo metu paprastai atostogauja ir mažiau laiko leidžia virtuvėje. Neženklų vartojimo smuktelėjimą parodė kas mėnesį fiksuojamas MAXIMA pirkėjų indeksas (MPI), padedantis įvertinti pirkėjų vartojimo pokyčius.

„Pastebėjome, kad vartojimo pokyčius šiemet prognozuoti sunkiau nei pernai – pirkėjų nuotaikoms ir jų pirkinių krepšeliams įtaką vis dar daro euras, ne visai būdingi staigūs klimato pokyčiai, taip pat ir besikeičiantys vartojimo įpročiai. Rugpjūčio rezultatus galbūt būtų galima paaiškinti tuo, kad nemažai gyventojų šiuo laikotarpiu atostogauja – matome, kad lyginant su liepos mėnesiu šiek tiek sumažėjo maisto gamybai reikalingų maisto produktų ir prekių paklausa“, – komentuoja bendrovės MAXIMA LT, UAB generalinis direktorius Žydrūnas Valkeris.

MAXIMA jau yra skelbusi, kad pirmą kartą vartojimo atsigavimą po euro įvedimo šiemet fiksavo balandį. Vėliau jis kiek smuktelėjo ir stabilizavosi birželį, o liepą buvo gana žymiai suaktyvėjęs.

MAXIMA rugpjūčio mėnesio pardavimo duomenimis, išaugo „lengvų“ užkandžių ir maisto produktų paklausa – vaisių ir daržovių, mėsos produktų, paruoštų iškart kepti kepsninėse, kiaušinių. Gausiau pirkti ir ledai, kulinarijos gaminiai, konservai, sausos bakalėjos prekės – dribsniai, košės, prieskoniai. Tradiciškai atšilus orams išauga nealkoholinių gėrimų ir alaus pardavimai – taip buvo ir šių metų rugpjūtį.

Pastebėta, kad rugpjūtį lyginant su liepa kiek mažiau vartota pieno produktų, šviežios mėsos ir žuvies, šaldytų miltinių gaminių bei šaldytų uogų, grybų. Mažiau laiko leisdami namuose gyventojai mažiau pirko ir buities chemijos prekių. Įdomu, kad kanceliarijos prekės populiarėjo, tačiau ne taip sparčiai kaip liepą – veikiausiai mokyklai vaikus gyventojai pradėjo ruošti anksčiau, dar vasaros viduryje arba šiuos pirkinius atidėjo rugsėjui.  Be to, pastebima, kad pastaruosius kelerius metus vis daugiau pirkėjų kanceliarines prekes perka ištisus metus, įsigydami jų tik artimiausiems mėnesiams.

Rugpjūtį populiarėjo ir kosmetika bei sveikatingumo prekės, apranga, knygos ir žurnalai – tai patvirtina prielaidą, kad nemažai žmonių šiuo laikotarpiu atostogavo ir pirko atostogoms trūkstamus reikmenis. Bene didžiausias pardavimų augimas pastebimas žaislų, sporto, laisvalaikio ir kitų lauko prekių skyriuje – tam įtakos turėjo geri orai ir prekybos tinklo taikytos nuolaidos. 

Vartotojų nuotaikas taip pat rodantis šalies Statistikos departamento fiksuojamas Vartotojų pasitikėjimo rodiklis šių metų rugpjūtį išliko toks pats kaip liepą – buvo minus 8. Lietuvos statistikos departamentas aiškina, kad pesimizmą dėl bedarbių skaičiaus ir namų ūkio finansinės padėties pokyčių per artimiausius 12 mėnesių atsvėrė optimistiškesnės prognozės dėl šalies ekonominės padėties ir galimybės nors kiek sutaupyti per artimiausius 12 mėnesių.

MPI 2014 m. 2015 m.
Sausis 1,07 0,95
Vasaris 1,07 0,97
Kovas 1,00 0,97
Balandis 1,14 1,00
Gegužė 1,04 0,98
Birželis 1,00 1,00
Liepa 1,01 1,03
Rugpjūtis 1,04 1,00
Rugsėjis 0,99  
Spalis 1,01  
Lapkritis 1,04  
Gruodis 1,02  

Apie MPI:

Remiantis MAXIMA pirkėjų indeksu (MPI), vartojimas šių metų pradžioje buvo kur kas vangesnis nei praėjusiais metais. Vis dėlto vasario mėnesį jis šiek tiek augo. Tam įtakos galėjo turėti ne tik sumažėjęs gyventojų nerimas dėl įvestos valiutos, bet ir bendrovės MAXIMA strateginis sprendimas mažinti populiariausių produktų kainas bendrovės pelno sąskaita. Vidutiniškai jų kaina MAXIMA parduotuvėse visoje Lietuvoje sumažėjo 13 proc.

Prieš kelerius metus sukūrusi nuosekliais stebėjimais ir matematiniais skaičiavimais pagrįstą MAXIMA pirkėjų indeksą (MPI), bendrovė jį pasitelkia pirkėjų vartojimo pokyčiams matuoti. MPI rodo, kaip pakito einamojo laikotarpio – mėnesio – MAXIMA pirkėjų krepšelio vertė, lyginant su praėjusių metų atitinkamo laikotarpio krepšelio verte. Jei gautas indeksas yra 1, tai vidutinės pirkėjo išlaidos nepakito, jei jis viršija 1, vadinasi, pirkėjo išlaidos šiais metais augo, jei indeksas yra mažesnis negu 1 – vidutinės išlaidos mažėjo.

Apie vartotojų pasitikėjimo rodiklį:

Statistikos departamento fiksuojamas Vartotojų pasitikėjimo rodiklis rodo gyventojų materialinės padėties ar ją lemiančių ekonominių veiksnių pokyčių prognozes. Jis skaičiuojamas kaip aritmetinis gyventojų atsakymų į keturis klausimus balansų (skirtumo tarp teigiamų ir neigiamų vertinimų) vidurkis. Gyventojų teiraujamasi apie per artimiausius 12 mėn. būsiančią namų ūkio finansinę padėtį, šalies ekonominę padėtį, nedarbo lygio pokytį, tikimybę sutaupyti.

Pasidalink: