Pirkėjų sąmoningumas dėl plastikinių maišelių auga, tačiau įpročius pakeisti sunku
2016 m. balandžio 08 d.
Grįžti į sąrašą

Pasidalink:

Prekybos tinklo „Maxima“ duomenimis, pastaruosius trejus metus bendras plastikinių maišelių sunaudojimas kasmet mažėja vidutiniškai po 10 proc. – pirkėjai vis dažniau naudoja tuos pačius pirkinių maišelius kelis kartus arba renkasi juos tik esant būtinybei. Nemaža dalis vartotojų plastikinius pirkinių maišelius keičia medžiaginiais.  Tačiau nors pirkėjų sąmoningumas auga, jų įpročiai keičiasi ne taip greitai. Todėl „Maxima“, ieškodama būdų, kaip dar labiau sumažinti plastikinių maišelių pirkiniams sunaudojimą ir paskatinti rinktis gamtos neteršiančias alternatyvas, ėmėsi vieno drastiškiausių - padidino plastikinių maišelių pirkiniams kainą.

Nuo šių metų balandžio mėnesio „Maxima“ padidino plastikinių maišelių pirkiniams kainą 4 euro centais. Dabar mažesnis plastikinis maišelis pirkiniams tinklo parduotuvėse kainuoja 8, o didesnis – 13 euro centų. Vienkartiniai skaidrūs plastikiniai maišeliai, skirti biriems ar kitiems produktams, kaip ir anksčiau, yra nemokami.

„Suprantame, kad kainos pakėlimas – tai vienas drastiškiausių būdų, kurių imamės siekdami sumažinti plastikinių maišelių sunaudojimą. Tačiau tikimės, kad jis duos greitesnį ir labiau apčiuopiamą rezultatą – maišelių sunaudojimą dar šiais metais pavyks sumažinti penktadaliu, o gal net ir daugiau“, - sako „Maxima LT“ generalinis direktorius Žydrūnas Valkeris.

Anot jo, sprendimą pakelti plastikinių maišelių pirkiniams kainą prekybos tinklas priėmė tik prieš tai išbandęs kitus būdus ir pirkėjams pasiūlęs ne vieną alternatyvą.

Prieš šešerius metus „Maxima“ prekybos tinklas pirmasis savo klientams pasiūlė bioplastiko pagrindu pagamintą ekologišką pirkinių maišelį, kurio pagrindą sudaro kukurūzų krakmolas. Prieš dvejus metus pirkėjams šie maišeliai buvo pasiūlyti jau dviejų dydžių ir už itin konkurencingą kainą. Šiuo metu jų kaina prekybos tinklo parduotuvėse svyruoja nuo 0,20 Eur iki 0,34 Eur., o jų paklausa nuosekliai auga.

„Maxima“ prekybos tinklo duomenimis, populiarėja ir medžiaginiai daugkartinio naudojimo maišeliai, kurių tinko parduotuvėse šiuo metu siūloma daugiau nei 20 skirtingų rūšių (jų kaina svyruoja nuo 0,34 Eur iki 1,16 Eur). Šiuos maišelius renkasi vis daugiau, ypatingai jauno amžiaus, klientų, kuriems daugkartinio naudojimo maišeliai yra ir savotiškas mados atributas.

Siekiant sumažinti plastiko sunaudojimą, pokyčių tinklas ėmėsi ir kitur. Jau kelerius metus prekybos tinklo „Maxima“ parduotuvėse taikoma efektyvi priemonė – sveriamų prekių skyriuose prie vienkartinių maišelių stendų pritvirtinti specialūs lipdukai, kuriuose klausiama, „Ar tikrai Tau reikia dar vieno maišelio“. Įdiegus šį žymėjimą, vienkartinių plastikinių maišelių sunaudojimą pavyko sumažinti beveik trečdaliu. Siekiant paskatinti vienkartinių plastikinių maišelių sunaudoti mažiau, „Maxima“ parduotuvėse edukuojami ne tik pirkėjai, bet ir darbuotojai. Prekybos tinklo kasininkės-pardavėjos įpareigotos į vienkartinius maišelius dėti tik teplius ar birius produktus. Į atskirus maišelius prekės dedamos tik tuomet, kai to paprašo pats klientas.

Tinklo sprendimas aktyviai mažinti plastikinių maišelių sunaudojimą buvo priimtas atsižvelgiant į praėjusiais metais priimtą Europos Sąjungos direktyvą, skatinančią mažinanti plastikinių maišelių vartojimą mūsų šalyje. Europos Komisijos tyrimo duomenimis, skaičiuojama, kad Lietuvoje, vienam gyventojui per metus tenka 466 maišeliai. Nutarta, jog Europos Sąjungos valstybės narės galės pasirinkti vieną iš dviejų ribojimo rodiklių: iki 2019 m. sumažinti kasmet vienam asmeniui tenkančių plastikinių maišelių kiekį bent iki 90, o iki 2025 m. – bent iki 40, arba iki 2018 m. apmokestinti plastikinius maišelius prekybos vietose.

Šiuo metu Lietuvoje veikia 234 „Maxima“ parduotuvės, kuriose dirba daugiau nei 16 tūkst. darbuotojų ir kasdien apsilanko daugiau nei 550 tūkst. pirkėjų. „Maxima LT“  siekia būti atsakinga visuomenės nare, tausoti aplinką, kurioje veikia, ir padėti tai daryti pirkėjams. „Maxima“ pirmoji iš mažmeninės prekybos tinklų Lietuvoje įsidiegė ir vadovaujasi tarptautiniais ISO 9001:2000 ir ISO 14001:2004 standartais, kurie padeda optimizuoti organizacijos vidaus procesus bei sumažinti jų  daromą poveikį gamtai. 

Pasidalink: