Kai viena parduotuvė prilygsta didelei įmonei: įvardino pagrindinius valdymo iššūkius ir sėkmės formulę

2019 m. liepos 29 d.

Pavasarį Vilniaus „Akropolyje“ duris atvėrusi „Maxima XXXX“ parduotuvė neabejotinai kilstelėjo šalies prekybos centrų kokybės kartelę į naują lygį. Tai ne tik didžiausia ir moderniausia, šiuolaikinėmis mažmeninės prekybos inovacijomis aprūpinta ir itin plačiu prekių asortimentu išsiskirianti lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ parduotuvė Baltijos šalyse, bet ir nemenkas iššūkis vadybos ir procesų valdymo požiūriu. Parduotuvės direktorė Rasa Sausaitienė sako, kad vadovavimas tokiai parduotuvei prilygsta daugelį skirtingų komponentų turinčio mechanizmo suderinimui.

Daugiau nei tiesiog parduotuvė

Iš viso „Maxima XXXX“ parduotuvėje dirba beveik 300 darbuotojų – tai prilygsta didelės įmonės komandai. Parduotuvėje taip pat veikia maisto gamybos cechai, kuriuose išpjaustoma šviežia mėsa, ruošiami kulinarijos, konditerijos ir kepyklos gaminiai. 

Be to, parduotuvėje yra sušių baras, prieš klientų akis kepamos itališkos picos, o šalia kasų veikia mini parduotuvėlė, kurioje skubantys ir išalkę gali įsigyti įvairių užkandžių, kavos ar ledų. Beveik visuose parduotuvės skyriuose klientams taip pat teikiamos ir papildomos paslaugos – išvaloma, supjaustoma ir gaminimui paruošiama žuvis, supjaustomi ir sutarkuojami sūriai, sumalama, išpjaustoma, užvakumuojama mėsa.

Įvertinus šią funkcijų ir darbuotojų etatų įvairovę bei turint omenyje, kad parduotuvės asortimentą sudaro beveik 60 tūkst. skirtingų prekių, tampa akivaizdu – sklandžiam „Maxima XXXX“ darbui reikalingi nepriekaištingai veikiantys procesai ir efektyvus darbo organizavimas. 

Sklandžiam darbui – vieningos pastangos 

Parduotuvės direktorė Rasa Sausaitienė sako, kad pagrindinis iššūkis siekiant užtikrinti sklandų ir efektyvų tokios didelės parduotuvės darbą yra daugelio darbuotojų pastangų mobilizavimas ir apjungimas bendram tikslui – gerai kiekvieno parduotuvėje apsilankiusio pirkėjo patirčiai.

„Už visų parduotuvės veiklos procesų slypi žmonės – mūsų darbuotojai, kurie kasdien stengiasi, kad pirkėjams nieko netrūktų, o jų apsipirkimo patirtys būtų pačios geriausios. Tai pasiekti nėra lengva bet kurioje parduotuvėje, tačiau, kai joje kasdien aptarnaujama 10 tūkst. pirkėjų, ši užduotis pareikalauja dar daugiau pastangų“, – sako R. Sausaitienė.

Anot vadovės, kiekvienas parduotuvės darbuotojas yra itin svarbus sklandžiam jos darbui – nuo pardavėjų ir salės darbuotojų iki vadybininkų. Iš viso „Maxima XXXX“ parduotuvėje, neskaitant gamybos cechų darbuotojų, dirba 18 skirtingų etatų darbuotojai – kasininkai-pardavėjai, krovėjai, fasuotojai, valytojai, vežimėlių surinkėjai, virėjai, taromatų operatoriai, prekių kokybės ir kainų kontrolieriai bei kiti. Kiekvienas jų turi labai gerai žinoti savo tikslus ir užduotis. Dėl to, anot parduotuvės direktorės, labai didelę reikšmę turi sklandi komunikacija.

„Tam, kad būtų galima pasiekti numatytų tikslų, pirma reikia juos gerai suvokti ir įsisąmoninti. Siekiame, kad kiekvienas darbuotojas gerai žinotų, ką ir kodėl daro, ir įvairiomis priemonėmis motyvuojame siekti užsibrėžtų tikslų. Be to, vadovaujamės „atvirų durų“ principu, kuris reiškia, kad kiekvienas darbuotojas, jei kas yra neaišku ar prireikia patarimo, gali bet kada drąsiai kreiptis į savo vadovus. Komandos sėkmę lemia pagarba vienas kitam ir pasitikėjimas“, – įsitikinusi R. Sausaitienė.

Dėmesys inovacijoms

Pašnekovės teigimu, būdama didžiausia ir moderniausia tinklo parduotuve Baltijos šalyse, „Maxima XXXX“ kartu yra ir savotiškas viso prekybos tinklo veidas. Dėl to čia iškelta itin aukšta kokybės kartelė, o patiems darbuotojams tai suteikia papildomos motyvacijos.

„Mūsų darbuotojai vertina galimybę dirbti vienoje šiuolaikiškiausių parduotuvių Baltijos šalyse ir deda daug pastangų, kad pateisintų šį apibūdinimą. Turbūt neatsitiktinai jau trys mūsų parduotuvės komandos nariai yra tapę mėnesio herojais – klientų už išskirtines pastangas pastebėtais ir viso tinklo mastu įvertintais darbuotojais“, – pasakoja R. Sausaitienė.

Ji taip pat pažymi, kad parduotuvėje, kurioje taikoma daugybė mažmeninės prekybos inovacijų, taip pat itin svarbus yra nuolatinis tobulėjimas ir mokymasis.

„Norint sėkmingai taikyti šiuolaikines technologijas, neužtenka paprasčiausiai įdiegti vieną ar kitą sistemą. Inovacijas būtina sklandžiai integruoti į parduotuvės veiklos procesus. Tam reikia įvertinti daugelį skirtingų aspektų, apmokyti darbuotojus. Tai reikalauja išties nemažai dėmesio. Net kai technologiniai sprendimai veikia, visuomet galima atrasti tobulintinų dalykų, naujų galimybių, todėl svarbu nestovėti vietoje“, – sako R. Sausaitienė.

Kiekviena parduotuvė unikali

Kaip teigia prekybos tinklo „Maxima“ operacijų vadovė Irtautė Ščerbavičienė, nors prekybos tinklas yra valdomas vadovaujantis bendra strategija ir vertybėmis, tačiau atskirų parduotuvių specifika neretai lemia ir savitus jų darbo organizavimo būdus.

„Ši „Maxima“, be abejo, yra išskirtinė mūsų parduotuvė vien dėl savo dydžio ir darbuotojų skaičiaus. Parduotuvėje sukoncentruota tiek veiklų ir funkcijų, kiek užtektų atskirai didelei įmonei. Sklandų parduotuvės darbą užtikrina geriausi savo srities profesionalai, todėl ne tik asortimento, teikiamų paslaugų ar inovacijų, bet ir vadybos požiūriu tai yra aukščiausio lygio prekybos centras“, – sako I. Ščerbavičienė.

Ji pažymi, kad prekybos tinklą sudaro beveik 300 parduotuvių visoje Lietuvoje. Visos jos turi savų išskirtinumų, todėl tinklo valdymas reikalauja ne tik aiškios bendros sistemos ir strategijos, bet ir prisitaikymo prie specifinių sąlygų kiekvienos atskiros parduotuvės lygmenyje.
 

Apie bendrovę „Maxima“

Tradicinės lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ stiprybės – mažos kainos ir platus, ypač lietuviškų prekių, pasirinkimas. Tinklą valdanti bendrovė „Maxima LT“ yra didžiausia lietuviško kapitalo įmonė, viena didžiausių mokesčių mokėtojų bei didžiausia darbo vietų kūrėja šalyje. Šiuo metu Lietuvoje veikia beveik pustrečio šimto „Maximos“ parduotuvių, kuriose dirba apie 15 tūkst. darbuotojų ir kasdien apsilanko daugiau nei 550 tūkst. klientų.

Pagalba